chokolade
chokolade

En swot analyse af chokolade

I markedsføringsområdet er SWOT-analysen et værktøj, der gør det muligt for en virksomhed at finde ud af dens interne styrker og svagheder samt sine eksterne muligheder og trusler. På den ene side bliver virksomheden opmærksom på sine fordele og ulemper i forhold til konkurrencen. På den anden side kan virksomheden tage vigtige beslutninger baseret på de reelle muligheder og trusler fra markedet.

Lad os kigge på det: håndværkets i chokoladeindustri sætter ikke pris på markedsføring. Dette betragtes ofte som en måde at forbedre et middelmådigt produkt. Fra Mast Brothers skandalen til den nye Ruby chokolade forme lanceret af Callebaut, er det klart, hvordan markedsføring kan bringe dig langt, selv uden et glimrende produkt. Men markedsføring behøver ikke nødvendigvis at maskere et dårligt produkt eller sælge forbrugere ting, de ikke har brug for.

Markedsføring er beregnet til at undersøge forbrugernes behov og adfærd, så en virksomhed kan finde de mest effektive måder at kommunikere de stærke og positive værdier af sine produkter. Den etiske eller uetiske måde, hvorpå visse virksomheder bruger markedsføring, er helt op til dem.

I håndværk chokoladeindustrien er mantraet “producere, producere, producere!”. Profitmargenerne er stramme, og disse motorer skal løbe som om der ikke er noget i morgen! Men det kan være en god idé at stoppe disse motorer i et sekund og tage et øjeblik og analysere, hvad der sker på et makroniveau på markedet.

Markedsføring af chokoladefirmaer er måske ikke så tosset

I en SWOT-analyse er styrkerne karakteristika for virksomheden, der giver den en fordel i forhold til andre. I forhold til håndværk chokoladeindustrien kan vi identificere følgende styrker:

Forbrugerne kræver kvalitet i deres mad.

I dagens fødevare marked er der en overflod af fødevarer, der anses for ernæringsmæssigt tomme, af tvivlsom oprindelse og lavet med tvivlsomme ingredienser. Ironisk nok er dette det der bringer forbrugerne til den modsatte retning: de ser nu efter kvalitet mere end de nogensinde har gjort i før. Forbrugerne kontrollerer religiøst ingredienslisten, leder efter sporbare forsyningskæder og givende gennemsigtighed i et mærke.

Craft chokolade (den ene lavet uden genveje og af ekspert hænder) opfylder perfekt denne efterspørgsel. Den smagfulde chokolade, luksusemballagen, ansigterne bag baren, sundhedsfordelene og den stærke historiefortælling tjener godt til at overbevise forbrugere, der søger kvalitet.

Craft chokolade matcher populære trends (som standard).

Nogle af de mest populære tendenser i fødevareindustrien er startet for mange år siden, men er stadig stærke og i stigende efterspørgsel. Glutenfri, mælkefri, veganer, sojafri og GMO-fri er de fælles mærker, som forbrugerne i stigende grad søger efter i deres mad. Jo flere mærker et produkt er i stand til at indarbejde, jo større antal potentielle købere.

Chokolade er blevet det nye sort få forbrugerne

Craft chokolade opfylder som standard mange af disse krav. En 70% mørk chokoladestang lavede med håndkraft. De fleste gange er der mælkefri, glutenfri, sojafri, vegansk og GMO-fri uden at der er fokuseret på det. Mens mange virksomheder skal tilpasse deres produkter til disse populære tendenser, er chokolade allerede en succes på dette område.

Mange fagfolk støtter branchen.

En stor gruppe af enkeltpersoner og virksomheder opretholder håndværkets chokoladeindustri på forskellige måder. Der er dem, der arrangerer smagninger, konferencer og andre uddannelsesmæssige begivenheder for at sprede kulturen med god chokolade. Der er festivaler og shows organiseret over hele verden for at lade forbrugerne smage og bringe en højere kvalitet af chokolade hjem. For dem, der gerne vil styrke deres uddannelse, er der kurser og online-skoler, der tilbyder professionelle guidning. Ikke for at nøvne alle de foreninger, der organiserer konferencer for fagfolk, phd-professorer, der udfører vigtig forskning om kakao og chokolade, og bloggere og online-personligheder, der hjælper med at sprede ordet.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *